هرج و مرج بازار کارت گرافیک با سیل محصولات تقلبی!

هرج و مرج بازار کارت گرافیک با سیل محصولات تقلبی!

آیا قصد خرید یک کارت گرافیک جدید را برای کامپیوتر خود دارید؟ بهتر است تا مراقب بوده و پیش از اقدام بررسی کاملی را در این زمینه به انجام رسانده و ضمن آشنایی با شرکت‌ها و کمپانی‌های مطرح فروش همچون ایسوس، گیگابایت و …، به هیچ عنوان از فروشندگان بدون شناخت خرید خود را انجام ندهید! بازار کارت‌های گرافیک در حال حاضر آماج مشکلی بزرگ می‌باشد که دلیل آن به طاعون گذشته، یعنی ماینینگ، ماینر و استخراج ارزهای دیجیتالی باز می‌گردد!

کشور چین، مهد تولید وسایل و دستگاه‌های تقلبی باری دیگر این سیاست خود را به نمایش گذاشته است، زیرا بر اساس مقاله‌ای اخیراً منتشره توسط رسانه MyDrivers، کمپانی انویدیا در نظر دارد تا قدم‌هایی را برای رویارویی با تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک تقلبی در این کشور بردارد. این غول تکنولوژی در حال یارکشی با برخی از کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه اقتصاد الکترونیک کشور چین به‌منظور خالی نمودن موجودی انبارها از پردازشگرهای گرافیکی جعلی می‌باشد. ادعا شده است که برخی از پلتفرم‌های خرده‌فروشی آنلاین همچون JD.com و Douyin به‌طور ضمنی نسبت به حذف موجودی انبارهای خود موافقت کرده‌اند. کمپانی انویدیا در نظر دارد تا خود را از سخت‌افزارهای بدون مجوز و برندهایی که مسئول تولید آن‌ها بوده و هم‌اکنون مانند سیلی عظیم در حال جاری شدن به بازارهای محلی و حتی برخی از بازارهای خارجی می‌باشند جدا کند.

کارت گرافیک تقلبی

بازار کارت‌های گرافیک در دوران انفجار ارز دیجیتالی اتریوم با سخت‌افزارهای تقلبی اشباع شده و برخی از شرکت‌های بی‌نام و نشان و بعضاً زیرزمینی چینی همچون 51RSIC ،Corn ،Bingying و JieShuoMllse سیاست عرضه کارت‌های گرافیک ارزان قیمت OEM را با برندهای متفرقه از طریق سایت‌های فروش آنلاین در پیش گرفته‌اند. این پردازشگرهای گرافیکی تقلبی نه تنها بازار کشور چین را قبضه کرده، بلکه به برخی از بازارهای خارجی نیز گسترش یافته و در پلتفرم‌هایی همچون Ebay ،AliExpress ،Amazon و Newegg نیز مشاهده شده‌اند. کمپانی انویدیا علاوه بر جدا نمودن راه خود از این محصولات، در حال مبارزه با فروش کارت‌‎های گرافیک مرمت شده نیز می‌باشد، زیرا این محصولات به‌احتمال زیاد تحت ماینینگ شدید قرار گرفته و اغلب با مشکلات سخت‌افزاری روانه بازار می‌شوند. سیلی از این محصولات پس از با سر زمین خوردن ارزش بازار کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتالی با قیمت‌های وسوسه‌انگیز روانه قفسه فروشگاه‌ها شده‌اند، اما اغلب انجمن و افراد متخصص در این زمینه به دلیل خطر بالای خرابی قطعات و هدر رفت سرمایه نسبت به خرید آن‌ها هشدار داده‌اند.

کارت گرافیک 51RSIC

علاوه بر استهلاک و تحلیل طول عمر قطعات کارت‌های گرافیک دست دوم ماین شده و خرابی دیر یا زود آن‌ها، احتمال عدم نصب درایور نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که ممکن است در انتظار خریداران محصولات تقلبی باشد. کمپانی انویدیا با پیش‌بینی چنین روزهایی به تعبیه‌سازی سنجه‌های امنیتی نرم‌افزاری در فریمور کارت‌های گرافیک خود پرداخته است تا در صورت تشخیص تقلبی بودن، از نصب درایور بر روی سیستم جلوگیری به عمل آید. البته پس از نفوذ به کمپانی انویدیا در سال 2021 و استخراج حجم عظیمی از پروندها و اسناد محرمانه، گزارش‌هایی در خصوص دور زدن سنجه‌ها و شخصی‌سازی فریمور کارت‌های گرافیک برای رفع مشکل نصب درایور در حال دهان به دهان شدن می‌باشند، اما گزارش مؤثقی در این مورد وجود نداشته و معلوم نیست که محصولات کدام شرکت‌ها شامل فریمورهای دستکاری شده می‌باشند.

استفاده از پردازشگرهای گرافیکی لپ‌تاپ سری GeForce RTX در قالب کارت‌های گرافیک رومیزی/دسکتاپ نمونه‌ای از این اقدامات عجیب برخی شرکت‌های چینی می‌باشد! برای نمونه شرکت 51RSIC به تولید یک کارت گرافیک با نام GeForce RTX 3070 TiM 8GB پرداخته است که در تقلبی بودن آن شکی نیست، زیرا انویدیا و هیچ‌کدام از شرکا این کمپانی محصولی را به این نام تولید نکرده و مشخصات فنی آن اشاره به پردازشگری برای دستگاه‌های موبایل و قابل حمل دارند! کمپانی انویدیا در تلاش برای جلوگیری از گسترش چنین محصولاتی از طریق شرکا جدید خود درخواستی مبنی بر عدم نمایش و فروش کارت‌های گرافیکی قدیمی – معماری‌های تورینگ و پاسکال – در وب‌سایت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های فروش آنلاین را ارائه داده است. متأسفانه جدیدترین نسخه از کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 40 نیز این واقعه مستثنی نمانده‌اند، زیرا همان شرکت بدون نام و نشان 51RSIC هم‌اکنون در حال ارائه یک کارت گرافیک RTX 4090 است که بر طبق گزارش‌ها نسخه‌ای تغییر نام یافته از پردازشگر گرافیکی GeForce RTX 4090 Gallardo کمپانی MANLI می‌باشد!

پنجره GPU-Z کارت گرافیک

کمپانی انویدیا در پاسخ به یکی از مشتریان بالقوه پیشنهاد داده است که به‌منظور جلوگیری از افتادن در دام محصولات تقلبی، به انتخاب کارت گرافیک خود از میان پردازشگرهای سری GeForce RTX 40 بپردازد، زیرا این سری از محصولات و معماری Ada Lovelace پس از سقوط ارزش ارزهای دیجیتالی روانه بازار شده و لذا با شدت کمتری برای مصارف ماینینگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن خرید محصول از شرکا و شرکت‌های رسمی همچون ASUS ،Gigabyte ،Colorful ،Gainson ،GALAX ،Gigabyte ،Injoy ،MSI ،Zotac ،Renaissance ،ASL ،Maxsun و Yeston در بازار داخلی کشور چین و بازارهای خارجی توصیه دیگر ارائه شده از سمت این کمپانی می‌باشد، اما برای مشتریانی که از بودجه لازم برای خرید کارت‌های گرافیک سری RTX 40 برخوردار نیستند باید چه چاره‌ای اندیشید؟ کمپانی انویدیا انتخاب کارت گرافیک بر پایه معماری Ampere را به‌عنوان یک راهکار در این زمینه ارائه داده است که از جمله گزینه‌های مناسب می‌توان به GeForce RTX 3060 8GB و GeForce RTX 3060 Ti اشاره کرد.

کارت گرافیک متفرقه

تلاش کمپانی انویدیا در رقابت با محصولات تقلبی قابل ستایش است، اما گستردگی آن تنها محدود به یک کشور با محدوده‌ای وسیع و غیرقابل نظارت شده است. علاوه بر آن گسترش این محصولات به بازارهای جهانی داستان دیگری است که هوشیاری خریداران و مشتریان را می‌طلبد، اما برخی از منتقدان انگشت اتهام این هرج و مرج را به سمت انویدیا گرفته و این کمپانی را به‌عنوان نقطه شروع آن معرفی کرده‌اند! زمانی که ارزش ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین در اوج بود، موجودی انبار فروشندگان از کارت‌های گرافیک ناگهان خالی شد که علت آن به خرید عمده محصولات توسط ماینرها باز می‌گشت، اما برخی از گزارش‌های بعضاً مؤثق حکایت از آن دارند که شرکت‌ها و کمپانی‌های سازنده اول شخص همچون انویدیا نه تنها خروجی محصولات خود را مستقیماً به ماینرها فروخته و از عرضه آن‌ها به بازار خودداری کرده، بلکه تراشه‌های خام کارت‌های گرافیک را نیز در اختیار آنان قرار داده‌اند که یکی از چشم‌اندازهای آینده آن می‌تواند در قالب بلبشوی کنونی بازار جهانی کارت‌های گرافیک مشاهده شود. بر همین اساس ازآنجایی‌که این پدیده در حال صدمه به فروش انویدیا و کاهش درآمدهای این کمپانی می‌باشد، سیاست مقابله از جانب تیم سبزپوش در پیش گرفته شده است. نظر شما در این باره چیست؟

محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.
محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *