چگونه پیام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام را بدون سین (Seen) شدن بخوانیم؟

چگونه پیام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام را بدون سین (Seen) شدن بخوانیم؟

بدون شک اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک محتوای دیجیتال به شمار می‌رود که کوچک و بزرگ، پیر و جوان و … آن را شناخته و به استفاده از آن می‌پردازند. روزانه میلیون‌ها میلیون عکس و ویدئو در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و نه تنها به بستری برای برقراری ارتباط، بلکه یادگیری و آموزش تبدیل شده است. اگرچه طراحی اصلی اینستاگرام حول محور اشتراک محتوای تصویری همچون عکس و ویدئو انجام پذیرفته است، اما یک سرویس اشتراک محتوای متنی ساده و پایه‌ای نیز در قالب آن گنجانده شده است تا وابستگی به استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده و نیاز کاربر تا حد امکان به‌صورت یکپارچه پاسخ گفته شود. این قابلیت تحت عنوان “پیغام مستقیم”، “Direct Message” (به‌اختصار DM) یا “پیغام دایرکت” از طریق صفحه پروفایل کاربران در دسترس قرار گرفته است، اما یکی از سؤالاتی که همچنان مجهول باقی مانده است تشخیص خواندن پیام می‌باشد. اگر شما صفحه مربوط به چت با فرد مقابل را باز کنید، آیا او می‌تواند از خواندن پیام‌های دایرکت اینستاگرام خود توسط شما مطلع شود؟

در پاسخ باید گفت که بله، زیرا اینستاگرام یک برچسب کوچک با عنوان “Seen” را در مجاورت پیغام‌های خصوصی ارسالی برای سمت مقابل نشان می‌دهد، اما آیا راهی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد؟ برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون واتس‌اپ (Whatsapp)، این قابلیت به‌صورت داخلی توسط نرم‌افزار در دسترس کاربران قرار نگرفته و باید به‌نوعی دور زده شود که خوشبختانه روش‌های گوناگونی برای انجام آن وجود داشته و در ادامه به آشنایی با برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که بعضی از راهکارهای ارائه شده موقتی بوده و اثر آن‌ها با گشودن دوباره نرم‌افزار از بین می‌رود، بنابراین باید نسبت به این محدودیت آگاه باشید.

سین (Seen) شدن پیغام دایرکت در اینستاگرام

خواندن دایرکت اینستاگرام از طریق نوتیفیکیشن

یکی از روش‌های بسیار قدیمی، اما در عین حال آسان که تقریباً همگان با آن آشنا هستند خواندن پیام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام از طریق نوتیفیکیشن‌های گوشی موبایل است. زمانی که در سیستم‌عامل آندروید یک پیغام اعلان (نوتیفیکیشن) را از اینستاگرام دریافت می‌کنید، سریع آن را باز نکنید، بلکه بر روی آیکون فلش کوچک در مجاورت نوتیفیکیشن کلید کرده (و یا پیغام نوتیفیکیشن را با دو انگشت خود به سمت پایین بکشید) تا طول آن گسترش پیدا کرده و دیگر پیام‌های ارسالی نیز قابل مشاهده شوند. خواندن پیغام‌ها از این طریق منجر به نمایش علامت Seen و فهمیدن فرد مقابل از مشاهده آن‌ها نخواهد شد، اما دقت کنید که از کلیک کردن بر روی نوتیفیکیشن خودداری کنید، زیرا به‌محض باز شدن نرم‌افزار، فرستنده از خواندن پیام‌ها توسط شما اطلاع پیدا می‌کند!

درصورتی‌که تعداد یا طول پیام‌های ارسالی زیاد بوده و تمام آن‌ها در نوتیفیکیشن قابل مشاهده نباشد، و یا ناخواسته نوتیفیکیشن ارسالی را رد کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به مسیر “Notifications > Notification History” در منوی تنظیمات به پیغام‌های اعلان قبلی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مشاهده کنید.

خواندن پیغام‌های دایرکت اینستاگرام از طریق نوتیفیکیشن

در گوشی‌های موبایل آیفون (سیستم‌عامل iOS)، پیغام‌های اعلان در قالب نوتیفیکیشن‌های جداگانه برای کاربر ارسال می‌شوند. در صورتی که پیام‌های ارسالی از یک نوع باشند (به‌عنوان مثال ارسال پیام‌ها با یک نام کاربری)، سیستم‌عامل برای جلوگیری از اشغال فضای زیادی از صفحه نمایشگر آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند که در این حالت می‌توانید با کلیک کردن بر روی یک دسته آن را گشوده و پیغام‌های ارسالی را مشاهده نمایید. دقت کنید که اگر فقط یک نوتیفیکیشن وجود داشته و یا پیام‌ها دسته‌بندی نشده‌اند، از کلیک کردن بر روی آن‌ها خودداری کنید، زیرا نرم‌افزار گشوده شده و علامت Seen به نمایش در می‌آید!

محدود (Restrict) کردن کاربر (دایرکت اینستاگرام)

با وجود اینکه که روش قبل بسیار آسان بوده و بدون نیاز به دور زدن یا نصب نرم‌افزاری خاص قابل اجرا می‌باشد، اما متأسفانه از محدودیت‌های آزاردهنده‌ای رنج می‌برد. به‌عنوان مثال اگر تعداد کلمات یک پیام زیاد باشد، ممکن است کامل در نوتیفیکیشن نمایش داده نشود. علاوه بر آن امکان پخش ویدئو و یا مشاهده تصاویر نیز از طریق پیغام‌های اعلان امکان‌پذیر نمی‌باشد، بر همین اساس دسترسی کامل به صفحه چت لازم و ضروری است، اما آیا راهی برای خواندن پیام‌های دایرکت اینستاگرام با گشودن صفحه گفتگو با فرد مقابل، بدون اطلاع‌رسانی به وی از مشاهده پیغام‌های خصوصی میسر می‌باشد؟ راهکار محدود (Restrict) کردن کاربر به کمک شما آمده است! این قابلیت برای اولین بار در سال 2019 به‌منظور ایجاد محدودیت‌هایی همچون عدم نمایش کامنت‌ها و …  در حساب‌های کاربری بدون بلاک کردن فرد مقابل از جانب اینستاگرام ارائه شده است. زمانی که یک حساب کاربری محدود شود، پیام‌های خصوصی ارسالی آن حساب به بخش درخواست‌ها (Requests) منتقل خواهد شد؛ در این حالت گشودن صفحه چت به نمایش علامت Seen و اطلاع‌رسانی از خوانده شدن پیغام‌ها تا زمان قبول درخواست منتهی نخواهد شد.

  • نرم‌افزار اینستاگرام را بر روی تلفن همراه خود بگشایید.
  • به صفحه پروفایل حساب کاربری که قصد مشاهده پنهان پیام‌های خصوصی ارسالی توسط آن را دارید مراجعه نمایید.
  • بر روی آیکون سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و سپس از طریق منوی میانبر به نمایش درآمده گزینه “Restrict” را انتخاب نمایید.
  • بر روی کلید “Restrict Account” برای تائید محدود کردن حساب کاربری کلیک کنید.

خواندن پیغام‌های دایرکت اینستاگرام بدون سین شدن با روش محدود کردن کاربر

اکنون حساب کاربری مربوطه محدود شده و برخی از دسترسی‌های خود برای برقراری ارتباط با شما را از دست داده است. حال می‌توانید با کلیک کردن بر روی کلید “Message” در پروفایل مستقیماً به صفحه چت با حساب کاربری مراجعه کرده و بدون نگرانی از بابت فهمیدن فرد مقابل از خوانده شدن پیام‌های خصوصی ارسالی به مشاهده آن‌ها بپردازید. (علاوه بر آن می‌توانید پس از گشودن صفحه گفتگو‌ها، به بخش “Requests” مراجعه کرده و به حساب کاربری محدود شده دسترسی پیدا نمایید).

خواندن پیغام‌های دایرکت اینستاگرام حساب کاربری محدود شده

پس از مشاهده ناشناس پیام‌های دایرکت اینستاگرام، در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه دوباره به پروفایل حساب کاربری، کلیک کردن بر روی آیکون سه نقطه و انتخاب گزینه “Unrestrict” از منوی میانبر به نمایش درآمده محدودیت حساب را رفع و آن را به حالت قبل باز گردانید. دقت کنید که از این لحظه به بعد، اطلاع‌رسانی در خصوص خوانده شدن پیام‌ها با مراجعه به صفحه چت با فرد مقابل انجام خواهد پذیرفت.

قطع ارتباط با اینترنت (دایرکت اینستاگرام)

قطع ارتباط تلفن همراه با اینترنت پس از راهکار نوتیفیکیشن (اول) یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌ها برای مشاهده پنهان پیام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه این راهکار دائمی نبوده و بعد از اتصال دوباره به اینترنت، اطلاع‌رسانی خوانده شدن پیغام‌ها به فرد مقابل توسط اینستاگرام صورت می‌گیرد، بنابراین به این روش باید به چشم موقتی نگاه کرد. از جمله محدودیت‌های این راهکار باید به عدم امکان مشاهده تصاویر و ویدئوهای ارسالی اشاره کرد. علاوه بر آن پس از دریافت یک پیام خصوصی، نرم‌افزار اینستاگرام برای بارگذاری پیام باید یک مرتبه گشوده و سپس بدون مراجعه به صفحه چت دوباره بسته شود تا نسخه‌ای از پیام‌ها به‌صورت آفلاین بر روی گوشی موبایل ذخیره شوند.

  • برای این منظور با خاموش کردن اینترنت همراه و وای‌فای، اتصال تلفن همراه خود با اینترنت را کاملاً قطع کنید. برای راحتی بیشتر می‌توانید گوشی موبایل خود را در حالت پرواز (Airplane Mode) قرار دهید.
  • اکنون نرم‌افزار اینستاگرام را گشوده و پس از مراجعه به صفحه چت با فرد مورد نظر، پیغام‌های ارسالی را مشاهده بفرمایید. ازآنجایی‌که ارتباط دستگاه با اینترنت قطع است، وی از خوانده شدن پیغام‌ها مطلع نخواهد شد.

حال کاربران سیستم‌عامل آندروید (گوشی‌های آندرویدی) می‌توانند با مراجعه به مسیر “Apps > Instagram > Force Stop” در منوی تنظیمات، اجرای نرم‌افزار در پس‌زمینه سیستم‌عامل را متوقف کرده و سپس به اینترنت متصل شوند. اکنون تا زمانی که نرم‌افزار اینستاگرام را اجرا نکنید، اطلاع‌رسانی خوانده شدن پیغام‌ها به فرد مقابل صورت نخواهد پذیرفت، اما به‌محض گشودن نرم‌افزار این عمل به انجام می‌رسد.

خواندن پیغام‌های دایرکت اینستاگرام بدون سین شدن با روش قطع اینترنت

کاربران سیستم‌عامل iOS (آیفون) به دلیل عدم امکان توقف عملکرد نرم‌افزار در پس‌زمینه سیستم‌عامل متأسفانه از محدودیت‌های بیشتری برخوردار بوده و تا زمانی که آماده نیستند نباید تلفن همراه خود را به اینترنت متصل و یا حالت پرواز را غیرفعال کنند؛ زیرا در این حالت اینستاگرام در پس‌زمینه سیستم‌عامل به اینترنت دسترسی پیدا کرده و فرد مقابل را از خواندن پیغام‌ها توسط شما آگاه می‌کند.

قطع ارتباط با اینترنت و خروج از حساب کاربری

این روش در حقیقت مکملی برای راهکار قبل می‌باشد تا خطر اطلاع‌رسانی خواندن پیغام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام به فرد مقابل در صورت اتصال ناخواسته تلفن همراه به اینترنت کاهش پیدا کند. ازآنجایی‌که پس از مشاهده پیام‌ها و قبل از اتصال به اینترنت، از حساب کاربری اینستاگرام خود خارج (Log out) می‌شوید، فرد مقابل از خوانده شدن پیغام‌ها اطلاع پیدا نخواهد کرد، اما تضمینی برای پایداری این موضوع پس از ورود دوباره به حساب کاربری وجود نداشته و گاهی اوقات فرد مقابل بعد از ورود به حساب کاربری از این موضوع مطلع خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید درصورتی‌که نام کاربری یا رمز عبور حساب کاربری خود را فراموش کرده‌اید، از خروج از حسابتان تا زمان به یاد آوردن رمز خودداری کنید، در غیر این صورت باید پسورد را مجدداً ریکاوری کنید (انتخاب گزینه “فراموشی رمز عبور” و دنبال کردن مراحل).

  • ابتدا با خاموش کردن اینترنت همراه و وای‌فای، اتصال تلفن همراه خود با اینترنت را کاملاً قطع کنید. برای راحتی بیشتر می‌توانید گوشی موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهید.
  • اکنون نرم‌افزار اینستاگرام را گشوده و پس از مراجعه به صفحه چت با فرد مورد نظر، پیغام‌های ارسالی را مشاهده بفرمایید. ازآنجایی‌که ارتباط دستگاه با اینترنت قطع است، وی از خوانده شدن پیغام‌ها مطلع نخواهد شد.
  • پس از مشاهده پیام‌ها، به بخش تنظیمات اینستاگرام مراجعه کرده و سپس گزینه “Log Out” را انتخاب نمایید تا از حساب کاربری خود خارج شوید. درصورتی‌که گزینه “Remember my login info” به نمایش درآمد، آن را برای به خاطر سپردن اطلاعات حساب کاربری جهت ورود مجدد فعال نمایید. اکنون می‌توانید بدون نگرانی از این موضوع، به اینترنت متصل شده و از تلفن همراه خود استفاده کنید.

خواندن پیغام‌های دایرکت اینستاگرام بدون سین (Seen) شدن با روش قطع اینترنت و خروج از حساب کاربری

استفاده از نرم‌افزارهای سوم شخص

استفاده از نرم‌افزارها و یا سرویس‌های سوم شخص به عنوان آخرین راهکار مطرح می‌باشد، اما به طور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا علاوه بر آنکه چهار راهکار قبل، به‌خصوص راهکار دوم بسیار آسان بوده و بدون نیاز به نصب هرگونه اپلیکیشنی مستقیماً از طریق نرم‌افزار اینستاگرام قابل انجام می‌باشند، تضمین حفظ حریم خصوصی در این شرایط امکانپذیر نخواهد بود. نفوذ به حساب کاربری و قطع دسترسی شما به آن، جمع‌آوری اطلاعات در مورد حریم شخصی شما و بعضاً فروش آن‌ها، سوء استفاده و … از جمله مواردی هستند که در صورت استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های سوم شخص مطرح می‌باشند، اما با این وجود برای کامل بودن مقاله، می‌توان به سرویس AirGrow در این زمینه اشاره کرد. این سرویس به شمار اجازه می‌دهد تا علاوه بر خواندن پیغام‌های خصوصی دایرکت اینستاگرام دیگر حساب‌های کاربری بدون نمایش علامت Seen، آنها را در قالب ایمیل نیز دریافت نمایید تا از این طریق نیاز به مراجعه به صفحه چت با فرد مقابل از بین برود.

محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.
محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *