خطای 502 Bad Gateway چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

صفحه شخصی‌سازی شده خطای 502 Bad Gateway

یکی از مشکلات تقریباً شایعی که در زمان جستجوی اینترنت و مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف ممکن است پیش آید نمایش خطای 502 Bad Gateway می‌باشد که کاربر را از مشاهده صفحه باز می‌دارد؛ اما علت بروز این خطا چیست و آیا می‌توان آن را رفع کرد؟ این خطا مربوط به سمت کاربر یا سرور؟

به‌طور کلی باید گفت که این خطا مربوط به سمت سرور (Server Side) بوده و خبر خوب این است که کاربر اکثر مواقع در بروز آن نقشی ندارد، بنابراین انتظار می‌رود تا تنها با صبر کردن و مراجعه مجدد به وب‌سایت مربوطه در آینده، خطا رفع شده باشد؛ اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی نظیر خرابی فایل‌های کش مرورگر و … به نمایش خطا و جلوگیری از دسترسی کاربر به برخی از وب‌سایت‌ها منتهی شوند که در ادامه نوشته به ارائه برخی از راهکارهای تأثیرگذار برای رفع آن خواهیم پرداخت، اما بهتر است تا در ابتدا با علت بروز این خطا آشنایی بیشتری پیدا نماییم.

نمونه خطای 502 Bad Gateway

به‌صورت خلاصه باید گفت که خطای 502 Bad Gateway مربوط به برقراری ارتباط ناقص بین دو یا چند سرور می‌باشد. زمانی که کاربر یا به بیانی دیگر کلاینت (Client) درخواستی را به سرور ارسال کند (به‌عنوان مثال تلاش برای مراجعه به یک وب‌سایت برای مطالعه اخبار جدید)، سرویس‌دهنده یا به عبارتی دیگر سرور درخواست کاربر را پاسخ گفته و وب‌سایت با موفقیت گشوده می‌شود. در این حالت یک ارتباط مستقیم بین کلاینت و سرور شکل گرفته است، اما گاهی اوقات ممکن است شرایطی پیش آید که سرور وب‌سایت به‌عنوان یک واسط یا پروکسی (Proxy) عمل کرده و درخواستی را به سروری دیگر ارسال نماید. در این حالت سرور دوم باید ابتدا درخواست سرور اول را پاسخ گفته و پس از آن سرور اول پاسخ مناسب را به کاربر ارسال نماید، حال در این بین اگر در ارتباط بین دو سرور مشکلی پیش آمده و سرور دوم به هر دلیلی (به‌عنوان مثال داون بودن) قادر به پاسخ‌گویی به درخواست سرور اول نبوده یا پاسخ اشتباهی را ارسال نماید، نتیجه آن به نمایش خطای 502 Bad Gateway توسط مرورگر به کلاینت یا همان کاربر منتهی می‌شود. به‌صورت خلاصه باید گفت زمانی که یک سرور پاسخ غیر معتبری را از سوی سروری دیگر دریافت نماید، خطای فوق به نمایش درخواهد آمد، بنابراین بروز این مشکل در اغلب موارد از سمت سرور بوده و کاربر نقشی در رخداد آن ندارد. خطای مورد بحث در اغلب موارد زمان ثبت‌نام در یک سایت به وجود خواهد آمد، زیرا در این حالت ارتباط با چند سرور برای احراز هویت کاربر یا … انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر آن واکشی اطلاعات از دیتابیس، اتصال ارتباط دو سرویس به یکدیگر و … نیز ممکن است به بروز خطا منتهی شوند.

نحوه بروز خطای 502 Bad Gateway

ازآنجایی‌که خطای 502 Bad Gateway یکی از مشکلات تقریباً شایع در زمان جستجوی اینترنت است، وب‌سایت‌ها همانند خطای 404 Not Found از امکان شخصی‌سازی صفحه مربوط به آن در زمان طراحی سایت برخوردار می‌باشند. علاوه بر آن این خطا به یک شکل ثابت نبوده و ممکن است با عناوین مختلفی به نمایش درآید، اما کد 502 برای عیب‌یابی در تمامی آن‌ها یکسان خواهد بود.

  • HTTP Error 502 Bad Gateway
  • HTTP 502
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • Temporary Error (502)
  • 502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • 502 Bad Gateway Nginx

خطای 502 Bad Gateway گوگل

حال که با علت نمایش این خطا آشنایی پیدا کردیم، در ادامه به روش‌هایی برای عیب‌یابی خواهیم پرداخت. همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد، بروز این خطا از سمت سرور بوده و لذا با مراجعه مجدد به وب‌سایت در آینده به‌احتمال بسیار زیاد رفع خواهد شد.

بارگذاری (Refresh) دوباره صفحه (502 Bad Gateway)

درحالی‌که رفع خطای 502 Bad Gateway از کنترل کاربر خارج می‌باشد، اما بروز آن در بسیاری از مواقع موقتی بوده و ممکن است با بارگذاری دوباره صفحه در همان لحظه رفع گردد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا به‌عنوان اولین راهکار با فشردن کلیدهای ترکیبی F5 یا Ctrl + R و یا کلید Refresh در نوار آدرس مرورگر، صفحه را مجدداً بارگذاری کنید.

ریفرش صفحه برای رفع خطای 502 Bad Gateway

ریستارت کردن مرورگر (502 Bad Gateway)

یکی از احتمالاتی که در این بین مطرح می‌باشد بروز مشکلی در کامپیوتر کاربر زمان ارسال درخواست به سرور است، بنابراین ریستارت نمودن مرورگر نیز به‌عنوان یکی دیگر از راهکارها مطرح می‌باشد. برای این منظور ابتدا تمامی سربرگ‌ها/تب‌ها را بسته و سپس مرورگر را ببندید. چند ثانیه صبر کنید تا تمامی فرآیندهای مرورگر در پس‌زمینه سیستم‌عامل نیز متوقف و سپس مرورگر را مجدداً اجرا و به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

استفاده از مرورگری دیگر (502 Bad Gateway)

گاهی اوقات مرورگر ممکن است به‌عنوان عاملی برای نمایش خطا مطرح باشد، بنابراین استفاده از نرم‌افزاری دیگر مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج و … ممکن است به رفع خطا منتهی شود. درصورتی‌که در مرورگر دوم نیز همچنان هنگام مراجعه به صفحه با خطا مواجه می‌شوید، بنابراین مشکل مربوط به مرورگر نمی‌باشد!

پاک‌سازی حافظه کش و کوکی‌های وب‌سایت از مرورگر

اگر وب‌سایت مورد نظر در مرورگر دوم با موفقیت به نمایش در می‌آید، احتمال ذخیره‌سازی داده‌ها و کوکی‌های خراب توسط مرورگر قوت بیشتری می‌گیرد، بنابراین با پاک‌سازی حافظه کش و فایل‌های کوکی مربوط به وب‌سایت از مرورگر اول، می‌توانید نسبت به رفع خطا اقدام نمایید.

حذف کوکی‌ها برای رفع خطای 502 Bad Gateway

غیرفعالسازی پلاگین‌ها

پلاگین‌ها یا افزونه‌ها ضمن گسترش کارایی نرم‌افزار مرورگر در برخی از مواقع به‌عنوان عاملی در بروز خطاهایی نظیر 502 Bad Gateway نیز مطرح می‌باشند. در این قدم از راهکارهای عیب‌یابی ابتدا تمامی پلاگین‌های نصب شده را غیرفعال کرده و سپس به وب‌سایت یا صفحه مربوطه مراجعه نمایید. در صورتی که خطا رفع شده بود، منبع بروز مشکل یکی از افزونه‌ها می‌باشد. حال پلاگین‌ها را یک به یک فعال کرده و پس از فعال‌سازی هرکدام از آن‌ها وب‌سایت را مجدداً بارگذاری کنید تا مورد مشکل‌ساز را شناسایی نمایید.

غیرفعالسازی پلاگین‌ها برای رفع خطای 502 Bad Gateway

تغییر تنظیمات مرورگر

درصورتی‌که به‌تازگی تنظیمات مرورگر را تغییر داده و با خطای 502 Bad Gateway مواجه شده‌اید، بازگردانی تنظیمات به حالت پیش‌فرض نیز ممکن است به رفع خطا منتهی شود. البته توصیه می‌شود تا ابتدا راهکار سوم (استفاده از مرورگری دیگر) را انجام دهید تا نسبت به این امر اطمینان پیدا کنید. اگر صفحه در مرورگری دیگر با موفقیت نمایش داده شد، احتمال بروز خطا در نتیجه تغییر تنظیمات مرورگر اول قوت می‌گیرد.

تغییر سرور DNS

هرچند که بعید به نظر می‌رسد، اما DNS نیز به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های عیب‌یابی توسط بسیاری از مراجع مختلف عنوان شده است. درصورتی‌که سرور DNS را خود به‌صورت دستی تنظیم نکنید، این عمل از جانب شرکت ارائه‌دهنده سرویس (ISP) انجام می‌پذیرد، اما امکان تغییر تنظیمات و اتصال به سرور DNS دیگر شرکت‌ها همچون گوگل، یاندکس و … نیز به‌طور دستی از طریق سیستم‌عامل میسر می‌باشد.

ریستارت کردن کامپیوتر

برخی از مشکلات موقتی کامپیوتر و نحوه اتصال آن به شبکه ممکن است منجر به بروز این مشکل شوند، به‌خصوص اگر خطا به‌طور ناگهانی در تعداد زیادی سایت به نمایش درآید.

ریستارت کردن تجهیزات شبکه

مشکلات مربوط به مودم، روتر، سویچ و یا دیگر دستگاه‌های شبکه نیز می‌توانند به بروز خطای 502 Bad Gateway منتهی شوند، بنابراین ریستارت و راه‌اندازی مجدد آن‌ها ممکن است کمک‌کننده باشد. دقت کنید که پیش از ریستارت، تنظیمات دستگاه (همچون نام کاربری، رمز عبور و اعداد VCI و VPI برای اتصال دوباره به اینترنت و …) را ذخیره‌سازی کرده و یا در مکانی یادداشت نمایید.

ریست کردن مودم برای رفع خطای 502 Bad Gateway

درصورتی‌که هیچ کدام از راهکارهای اشاره شده برای شما مفید واقع نشده و زمان مراجعه به وب‌سایت و یا صفحه‌ای از آن با خطای 502 Bad Gateway مواجه می‌شوید، تقریباً می‌توان با قاطعیت نتیجه‌گیری کرد که خطا از سمت سرور بوده و تا زمان رفع آن توسط مسئولان باید صبر کنید. البته موارد نادری نیز وجود دارند که ISP عامل خطا باشد که در این حالت باید برای رفع با شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس حاصل فرمایید. پیش از تماس می‌توانید این مورد را با مراجعه به وب‌سایت با اتصال به اینترنت از طریق شرکتی دیگر (به‌عنوان مثال شاتل به جای ایرانسل) بررسی کنید. در انتها لازم به ذکر است از آنجایی که خطای معرفی شده مربوط به سمت سرور می‌باشد، بنابراین مستقل از پلتفرم بوده و مهم نیست که کاربر در حال استفاده از چه سیستم‌عاملی (ویندوز، لینوکس، آندروید و …) باشد، خطا به هر حال به نمایش درخواهد آمد.

محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.
محمدجواد قلی پور

محمدجواد قلی پور

جذابیت دوچندان حوزه‌های الکترونیک و کامپیوتر باعث شده است تا محمدجواد نسبت به نگارش اخبار و مقالات در رسانه‌های اینترنتی از خود علاقه نشان دهد. او اکنون بیشتر از یک دهه در این زمینه فعال بوده و تاکنون صدها مقاله در حوزه‌های مختلف و هزاران خبر را تدوین و در رسانه‌های سخت‌افزاری معروف ایران منتشر کرده است تا تلاشی هر چند کوچک را در راستای رفع مشکلات الکترونیکی و کامپیوتری کاربران به انجام رسانده باشد.
مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *